Rozwój postaci w grach fabularnych. Na co wpływ ma gracz?
Podobnie jak ludzie w prawdziwym życiu, tak i bohaterowie gry fabularnej każdego dnia – czy może raczej z każdą przygodą – dowiadują się czegoś nowego o otaczającym ich świecie. Mogą oni zawędrować w zupełnie nieznane okolice, posłużyć się niewykorzystywaną dotąd bronią, spotkać obce sobie monstra itp. O ile jednak w prawdziwym życiu zmieniamy się powoli, o tyle w grach fabularnych wykorzystuje się narzędzia, za pomocą których pokonane przez bohaterów przeciwności można w prosty sposób zmierzyć i wyrazić jako konkretną wartość doświadczenia. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że choć główny cel RPG stanowi przeżycie fantastycznej przygody, to jednak gracz wcielający się w daną rolę mimo wszystko poszukuje gratyfikacji za podejmowane starania. Jednym ze sposobów rozwoju postaci jest poprawa parametrów określających jego umiejętności, które w znacznym stopniu decydują o ostatecznym sukcesie kampanii.
Punkty doświadczenia – czym są i na co wpływają?
Punkty doświadczenia to podstawowa forma wynagrodzenia graczy, którą otrzymują w zamian za zaangażowanie w grę i używanie danych umiejętności. Zupełnie tak jak w rzeczywistości – im częściej bohater walczy, tym lepiej radzi sobie z danym rodzajem broni, a im częściej wdaje się w rozmowy, tym bardziej zwiększa się jego dar przekonywania. Punkty bywają też nagrodą za wykonywanie specjalnych misji, osiągania określonych celów gry, a czasem jest to kwestia dodatkowego wyposażenia. W zależności od określonego systemu mogą one przyjmować specyficzną formę lub nazwę. Dla przykładu w grze Agon od wydawnictwa Stinger Press bohater zyskuje tzw. Chwałę, dzięki której zwiększa znaczenie imienia swojej postaci, a przez to podbija rodzaj kostki stosowanej w kolejnych próbach (czyli zwiększa szansę na powodzenie rzutu). O tym, kiedy bohaterowie otrzymają punkty doświadczenia i ile ich będzie, decyduje najczęściej Mistrz Gry.
Od zera do bohatera, czyli dlaczego rozwój postaci jest ważny?
Bohaterowie zwykle zaczynają przygodę na dość niskim poziomie, jednak nie należy tego traktować jako wadę, a zaletę gier fabularnych. Przede wszystkim pozwala to na stopniowe wprowadzanie kolejnych zdolności – zaklęć, ataków, wiedzy na określony temat itp. – dzięki czemu Mistrzowi Gry łatwiej jest balansować poziomem trudności kolejnych misji czy dokładać graczom coraz to nowych, bardziej wymagających przeciwników. Zachęca to również do równomiernego korzystania ze zdobytych kompetencji. Gdyby gracze dostali wszystko już na samym wstępie, prawdopodobnie połowy umiejętności nawet by nie odkryli, przytłoczeni bogactwem możliwości. Dodatkowo dawkowanie punktów doświadczenia niejako zmusza do obmyślania strategii na ścieżkę rozwoju swojego bohatera. Czy dla dobra drużyny warto rozwijać krzepę, a może lepiej unikać fizycznych konfrontacji dzięki wysokiej charyzmie? Wszystko to będzie zależeć od planowania i rozsądnego zarządzania zasobami.