Pierwsze kroki w świecie gier fabularnych. Pojęcia, które warto znać
Gry fabularne przypominają seriale, a każde spotkanie stanowi jeden epizod, podczas którego gracze wcielający się w role głównych bohaterów przeżywają kolejne przygody, narażają się na niebezpieczeństwa, odkrywają mroczne sekrety i tym podobne. Scenerią może być to, co tylko nam się zamarzy: antyczna Grecja, centrum wojny w Wietnamie, cyberpunkowy świat czy nawet spowite smogiem miasto łączące w sobie elementy steampunka i fantasy.
Papierowe RPG działają też trochę jak planszówki – w końcu uczestnicy siadają przy wspólnym stole, rzucają kostkami, zajadają się przekąskami i po prostu dobrze się bawią – choć zasadniczą różnicą jest rozgrywanie zabawy w wyobraźni… oraz stosowanie charakterystycznego nazewnictwa. Jakie pojęcia z pewnością przydadzą się początkującym graczom?
Słowniczek pojęć związanych z papierowymi grami fabularnymi
- Kampania
Ciąg przygód rozgrywanych na kilku bądź więcej sesjach, które tworzą jednolitą historię opartą o wcześniej opracowany scenariusz. Można ją przyrównać do cyklu książek lub filmów opowiadających o dziejach tych samych bohaterach.
- Karta postaci
To karta, na której gracze zapisują informacje na temat personaliów, cech, umiejętności, zaklęć, posiadanego ekwipunku i wszystkiego, co tyczy się danej postaci. Wygląd karty postaci zależy od specyfiki danego systemu.
- Kości
Rzuty kośćmi służą do określenia szansy na powodzenie akcji danego bohatera. Poza klasyczną kostką sześcienną w skład standardowego zestawu wchodzi: kostka o czterech ściankach (k4), ośmiu (k8), dziesięciu (k10), dwunastu (k12) i dwudziestu (k20).
- Mechanika
Jest to ogół praw rządzących daną grą, opisujący wszystkie sytuacje, które zależą od pewnych czynników zewnętrznych, jak i umiejętności danej postaci (np. wytrzymałości, perswazji, walce danym orężem itp.). Mechanika zwykle opiera się na rzutach kośćmi (choć nie musi).
- Mistrz Gry
Osoba odpowiedzialna za prowadzenie rozgrywki, przestrzeganie zasad oraz opisywanie otoczenia i wydarzeń rozgrywających się wokół drużyny bohaterów. Mistrz Gry odpowiada także za kierowanie poczynaniami postaci, które nie należą do graczy (NPC).
- NPC (non-player character, postać niezależna)
Zwyczajowe określenie postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy, ale jest odgrywana przez Mistrza Gry. Występujące w fabule postacie niezależne zwykle pomagają w rozbudowie wiedzy o świecie, wchodzą w interakcje z graczami oraz przydzielają zadania.
- Podręcznik
Do rozgrywki potrzebna jest wiedza o mechanice i konwencji gry, które można znaleźć w podręczniku do gry fabularnej. Często zawiera on również reguły tworzenia postaci, przykładowe scenariusze oraz opis świata przedstawionego.
- Punkty rozwoju/punkty doświadczenia
Punkty otrzymywane w ramach rozwijania umiejętności i zdobywania doświadczenia. Zwiększają one statystyki bohaterów, a im większa jest wartość danej umiejętności, tym łatwiej jest wykonać test z nią związany (ułatwia wykonywanie coraz trudniejszych zadań).
- Punkty zdrowia
Jednostka reprezentująca kondycję postaci, która pokazuje, ile ataków może jeszcze wytrzymać, zanim umrze. Punkty można zregenerować poprzez rzucenie zaklęcia, wypicie mikstury lub podczas odpoczynku.
- Sesja
Pojedyncze spotkanie, podczas którego odbywa się gra. Może na niej zostać rozegrany zamknięty scenariusz, ale może stanowić też fragment większej historii, która wymaga kilku lub nawet kilkunastu sesji.
- Test
Sytuacja, w której skuteczność podjęcia danej czynności jest uzależniona od wyniku wyrzuconych kości. Testy przeprowadza się zarówno podczas walki (np. determinują szanse na trafienie przeciwnika), jak i szeroko pojętej eksploracji świata.
- Tura
Określona jednostka czasu, w której gracz wykonuje ruch lub podejmuje jakąś akcję. W tym czasie nie mogą działać jego przeciwnicy, a często także sojusznicy. Tury występują w szczególnych sytuacjach, np. podczas walki.