Jaką rolę w grach fabularnych odgrywa Mistrzy Gry?
Zabawa przy grach fabularnych jest genialna w swojej prostocie – wystarczy tylko kilku towarzyszy, odrobina chęci i kawałek płaskiej powierzchni, po której będziemy mogli rzucać kostkami, a można bez trudu podbić dosłownie cały (wyobrażony) świat! I chociaż pod kątem materialnym nie potrzebujemy praktycznie niczego, żeby czerpać masę frajdy ze wspólnie spędzonego czasu, należy pamiętać, że samo przygotowanie odpowiednio emocjonującej przygody często bywa o wiele bardziej pracochłonnym zajęciem niż właściwa rozgrywka. Oczywiście zdarzają się mocno improwizowane sesje, jednak nie każdy umie się w nich odnaleźć, a dodatkowo często nie wychodzą one tak dobrze, jak te opracowane z zawczasu. Dlatego nawet jeśli w papierowe gry RPG można grać w tyle osób, ile się chce, do rozpoczęcia rozgrywki niezbędne jest wcześniejsze wyłonienie Mistrza Gry.
Za co podczas sesji odpowiedzialny jest Mistrz Gry?
Mistrz Gry niewątpliwie odgrywa bardzo ważną, o ile nie kluczową rolę w powodzeniu całej zabawy. Jest on przede wszystkim narratorem, który opowiada o wszystkim, co dzieje się dookoła. Prezentuje świat przedstawiony, wciela się w postacie niezależne (tzw. NPC – non-player character) oraz aranżuje wydarzenia, na które bohaterowie muszą reagować. Jeżeli gracz uznaje, że jego postać chce coś zrobić, to Mistrz Gry opisuje, jak to zachowanie wpłynęło na otoczenie. Obowiązkiem Mistrza Gry jest również stanie na straży zasad, utrzymanie porządku, a jeśli pojawiają się wątpliwości, to właśnie do niego należy ostatnie słowo w kwestii rozstrzygnięcia konfliktu. Aby móc to wszystko robić, osoba wcielająca się w Mistrza Gry musi poznać reguły gry i świata, w którym rozgrywa się dana opowieść. Ciąży na nim również obowiązek wymyślenia historii bądź wybrania i zapamiętania gotowego scenariusza, które można znaleźć w podręcznikach do gier fabularnych. Właśnie dlatego Mistrzem Gry najczęściej zostaje najbardziej doświadczony gracz z grupy.
W jaki sposób zostać Mistrzem Gry?
Prowadzenie sesji gier fabularnych nie jest łatwym zajęciem, ale z pewnością daje masę satysfakcji, zwłaszcza gdy widzi się entuzjazm malujący się na twarzach pozostałych graczy. Aby to osiągnąć, na początku przygody z mistrzowaniem w RPG warto przede wszystkim zaopatrzyć się w podręcznik do gry. Znajdziemy w nim zasady systemu, historię świata, wskazówki odnośnie do tworzenia bohaterów, mapy oraz ilustracje ułatwiające późniejsze opisywanie świata. Warto także (choć nie jest to wymagane) zadbać o odpowiednią muzykę czy dodatkowe akcesoria symbolizujące przedmioty odnalezione w trakcie podróży. Jeśli korzystasz z gotowych scenariuszy, należy przeczytać je od deski do deski, a w razie potrzeby zrobić sobie notatki na temat lokacji, przeciwników, NPC-ów oraz innych czyhających na graczy niespodzianek – ułatwi to reagowanie, gdy drużyna wybierze określony kierunek podróży. Oczywiście nie należy planować sobie wszystkiego liniowo, gdyż towarzysze zabawy muszą czuć, że mają swobodę reagowania i że ich działania mają realny wpływ na bieg opowiadanej wspólnymi siłami historii.