Gry książkowe a gry planszowe - na czym polega różnica?
Jeszcze do niedawna książkowe gry fabularne często określano mianem gier stołowych. Działo się tak, ponieważ przed rozwojem cyfrowych narzędzi bawiono się w nie przy fizycznych stołach, nierzadko specjalnie zaprojektowanych, a przy tym zdolnych pomieścić zarówno przydatne podczas sesji rekwizyty, jak i zapas przekąsek. Dziś zdarza się, że strony internetowe stosują wymiennie nazwy „gra planszowa” i „gra stołowa”, nie wiedząc, że istnieją między nimi zasadnicze różnice. Oczywiście obie mają także wiele wspólnego, w tym zrzeszanie oddanego im grona fanów oraz cel, jakim jest dobra zabawa, niemniej ciężko kwalifikować gry książkowe oraz planszowe do tej samej kategorii rozrywki. Jeśli jesteście zainteresowani poznaniem różnic między tymi rodzajami gier, zapraszamy do lektury dalszej części wpisu.
Nie samą mechaniką człowiek żyje… a może jednak?
Podstawowa różnica polega na tym, że w grach planszowych obowiązują zwykle ścisłe zasady oraz konkretna liczba opcji, jakie można wykorzystać. W RPG działania gracza są znów ograniczone jedynie przez jego pomysłowość oraz logikę fikcyjnego świata. Dla przykładu podczas bitwy bohater może walczyć, udawać martwego, błagać o życie, próbować zastraszyć przeciwnika, uciekać… ale też śpiewać, tańczyć, robić fikołki i wykonywać wiele innych (również absurdalnych) czynności, które nie są zapisane w żadnych instrukcjach, ale gracz może je wybrać, jeśli tylko tego chce. Ponadto elementy fizyczne są o wiele ważniejsze podczas grania w gry planszowe. Często zawierają one karty, żetony, figurki i inne akcesoria, które są umieszczane na wspólnej planszy lub na osobnych kafelkach należących do graczy. W przypadku gier książkowych można ograniczyć się do przygotowania kart postaci oraz wykonywania rzutów kośćmi – cała reszta dzieje się natomiast w wyobraźni.
Kończyć czy nie kończyć? Oto jest pytanie!
Gry planszowe mają zwykle jasno zdefiniowany warunek ich zakończenia, a zwycięzca zostaje wyłoniony, gdy dotrze do końca planszy, zdobędzie określoną liczbę punktów lub pozbędzie się pozostałych przeciwników. Co ważne, zwykle tylko jeden gracz wygrywa, a pozostali przegrywają. Gry książkowe kończą się jednak wtedy, gdy drużyna (w tym i Mistrz Gry) tego chce – równie dobrze kampania może więc trwać zaledwie kilka godzin, jak i kilka lat. Dodatkowo celem, do którego gracze dążą, jest to, czego pragną dla swoich postaci. W grze fabularnej Ostrza w mroku wydanej przez wydawnictwo Sting-Press bohaterowie mają mnóstwo możliwości na dopełnienie osobistych wątków: mogą zostać szefem podziemnego półświatka, zyskać niesamowite moce, zemścić się, wzbogacić, odkupić dawne winy itd. Oczywiście wygrana czy przegrana nie powinna wpływać na czerpanie przyjemności z gry, niemniej w RPG nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy z graczy poczuł się zwycięzcą swojej własnej historii.