Gry fabularne kiedyś a dziś. Co zmieniło się na przestrzeni lat?
Gry z gatunku RPG (Role Playing Game) są niezwykle popularne, mimo ogromnego rozwoju branży rozrywki cyfrowej. Mają one postać gier przygodowych, gdzie uczestnicy wcielają się w tworzone przez siebie postacie, których cechy zmieniają się w trakcie rozgrywki. Toczy się ona w uniwersum z własną geografią i historią, w którym występują rozmaite stworzenia i osoby wchodzące z grającymi w różne interakcje. Drużyna graczy ma do wykonania swoje zadanie i współdziała przy jego realizacji. W grach fabularnych jedna z osób staje się mistrzem gry, który współtworzy narrację i kontroluje rozwój wypadków. Przekonajmy się, jak wygląda historia takich gier i ich teraźniejszość.
Jaka jest historia gier fabularnych?
Gry fabularne zaczęły powstawać na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, a ich prekursorami były gry strategiczne, wykorzystywane wcześniej do celów militarnych, tj. kształcenia kadr dowódczych oraz sprawdzania scenariuszy konfliktów zbrojnych. Do rozwoju gatunku RPG przyczyniło się też zainteresowanie literaturą fantasy, tworzoną po tym, gdy popularność zyskał Władca Pierścieni Tolkiena, a także science fiction, która znacznie wzrosła po rozpoczęciu emisji serialu Star Trek. Za rozpoczęcie gatunku gier fabularnych uważa się wojenną grę strategiczną „Chainmail”, której akcja toczyła się w średniowiecznej Europie, a dodatkiem do niej był zestaw reguł dla postaci takich jak elfy, krasnoludy i czarodzieje. W 1973 roku pojawiła się gra, która błyskawicznie stała się legendą, a jej fenomen trwa do dziś, a więc „Dungeons and Dragons” (Lochy i Smoki). Pierwszą szeroko znaną grą RPG osadzoną w realiach SF stał się „Traveller”. Rewolucyjnym tytułem w świecie RPG był też wydany w 1993 roku „Magic: The Gathering”, będący pierwszą grą CCG – Collectible Card Games, a więc opartą o kolekcjonowanie talii kart.
Jak wyglądają współczesne gry fabularne?
Powstające dziś gry fabularne są oparte na rozmaitych systemach, bardzo różna jest też ich tematyka. Ciekawymi pozycjami z tego gatunku są gry wydawane przez Stinger Press, wśród których na szczególną uwagę zasługują „Agon” rozgrywający się w świecie starożytnej Grecji, utrzymany w konwencji cyberpunku „Czarny kod”, a także nawiązujący do wojny w Wietnamie „Patrol” czy „Ostrza w mroku”, które są poświęcone światowi przestępczemu.